1. Samen de baas
We richten een energiecoöperatie op en zijn samen eigenaar van ons energiebedrijf. We openen het hoofd-kantoor op het voormalige bedrijfsterrein van de Koninklijke Shell in Amsterdam-Noord.
2. Eerlijk en duurzaam
We maken alle kosten inzichtelijk, en zijn eerlijk over de kwaliteiten van de ingekochte energie. Onze winst gaat naar duurzame coöperatieve projecten in Amsterdam.
3. Winst in de stad
Elk lid kan een deel van de jaarwinst aan een project toewijzen. Bijvoorbeeld aan het project dat Amsterdamse huizen beter isoleert of aan Amsterdamse initiatieven die duurzame energie opwekken.
Overwegingen
1. KANSEN
We zien kansen voor belangrijke en noodzakelijke veranderingen binnen ons economisch systeem. We zochten een aanknopingspunt om die kansen concreet te maken. En dat aanknopingspunt vinden we in het product energie.
2. BELANG VAN ENERGIE
Stroom en gas laten onze stad en samenleving bewegen. We kunnen onze laptops opladen, eten koken en ons huis verwarmen. Energie is essentieel. Er worden oorlogen om gevoerd, ons klimaat kan aangetast worden. ‘High interest’, zou je dan in reclamejargon zeggen.
3. PARADOX
Maar de praktijk in Nederland is anders. Reclame-makers noemen energie een ‘low interest’ product. Dat is een opmerkelijke paradox, en wat ons betreft exemplarisch voor de vervreemding die wij regelmatig als consument ervaren.
4. ZELF DOEN
En met die vervreemding, en met het woord consument, zijn we wel zo’n beetje klaar. We kijken hoe het anders kan. Daar hebben we zin in: zelf doen, zelf besturen, kleinere schaal. Het zijn woorden die hierbij passen en vaak klinken.
5. DE MARKT
Markt om de markt? Aanhoudende onrust op financiële markten en onzekerheden rond het Europese project trekken samen op met zorgen over het klimaat en de schaarste van fossiele brandstoffen. De tijd is voorbij dat de vrije markt als verheerlijkt principe onze samenleving stuurt. We hebben niets tegen de markt, wel tegen anoniem aandeelhouderskapitalisme.
6. PRINCIPES
We zoeken naar nieuwe modellen en verhalen om de 21e eeuw beter te laten zijn dan de vorige. En dat is met zeven miljard mensen een behoorlijke opgave, om het voorzichtig en hoopvol uit te drukken.
7. AANDACHT
Onze diep menselijke waarden zijn in het geding. De wereld vraagt veel van ons, vecht om onze aandacht, om ons bewustzijn. De wereld wordt niet kleiner, maar steeds groter. We hebben behoefte aan grip, duidelijkheid en directe betrokkenheid bij onze omgeving.
Stellingen
1. GEBRUIK DE CRISIS
Never waste a good crisis. De kreet klinkt deze jaren regelmatig. En door te kiezen voor coöperatief ondernemerschap gebruiken we die crisis. De stad is er klaar voor.
2. ENERGIE IS VAN ONS ALLEMAAL
Energie is te belangrijk om alleen aan anonieme overheden en bedrijven over te laten. Wij willen zelf weten en beslissen hoe onze energie opgewekt wordt, en tot ons komt. We vragen om openheid en democratie in de energiemarkt.
3. MAAK ALLEEN WINST OP WAARDE
Energiehandelaren maken in Nederland jaarlijks minimaal 1 miljard euro winst, dat is circa 140 euro per jaar per huishouden. Zonder dat zij daadwerkelijk waarde aan de keten toevoegen. Want deze handelaren wekken noch de energie op, noch zijn ze verantwoordelijk voor de distributie van energie. Dat kan en moet anders.
4. WEES EERLIJK OVER DE PRIJS
De energieprijs is voor het overgrote deel afhankelijk van factoren die buiten de invloed van energiebedrijven liggen. Belasting, de internationale olieprijs, en de kosten van het netbeheer zijn niet te beïnvloeden door leveranciers.
5. WEES DUIDELIJK OVER VERDIENSTEN
Privatisering van de energiemarkt heeft niet geleid tot verlaging van de prijzen voor de consument, integendeel. Het moet eenvoudig zichtbaar zijn wie, hoeveel, waaraan verdient.
6. DE STAD KAN VEEL ZUINIGER
Op stadsniveau is veel winst met warmte-isolatie te boeken, op dat vlak gebeurt nu te weinig. De gemeente Amsterdam weet (door onderzoeken van onder meer McKinsey) dat de grootste energiewinst in de stad te vinden is in besparing. De gemeente kan hier veel meer inspanning op zetten, onder meer door 0% leningen voor isolatiekosten te verstrekken.
7. DOE HET ZELF
We kunnen de wereld niet zo even veranderen. Maar onze stad wel. En ons huis al weer veel sneller. Wij koppelen een grote ambitie aan kleine, haalbare en belangrijke acties in onze directe omgeving